اخبار و مقالات

برخورد سلیقه‌ای با قانون صادرات سیب در قبال واردات موز
تاریخ انتشار : 1395/8/12 ساعت 17:16:55



برخورد سلیقه‌ای با قانون صادرات سیب در قبال واردات موز
 
۱۳:۱۴ (چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط
» استقبال باغداران از سیاست صادرات سیب در ازای واردات موز

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: علی‌رغم آنکه وزارت جهاد قانون صادرات سیب در قبال واردات موز را گذاشته است، اما سخت‌گیری‌های سلیقه‌ای بر سر راه صادرات سیب اعمال می‌شود.

روح‌الله حضرت‌پور ، در مورد وضعیت سیب در باغات ارومیه اظهار داشت: وزارت جهاد برای کمک به صادرات سیب ارومیه قانون صادرات سیب در ازای واردات موز را ابلاغ کرد، اما متأسفانه در اجرای این قانون اعمال سلیقه می‌شود. 
 
وی با اشاره به اینکه اکنون سردخانه‌های ارومیه مملو از سیب است، خاطرنشان کرد: برای صادرات سیب شرط گذاشته‌اند که وزن و رنگش چنین باشد و چنان، در حالی که اگر کیفیت کالا حفظ شود، چه اشکالی دارد که سیب درجه 2 هم به کشورهایی که می‌خواهند آن را تبدیل به پوره یا کنستانتره کنند صادر شود که نمونه آن، کشور ترکمنستان است که سیب درجه 2 می‌خواهد. 
 
به گفته نماینده مردم ارومیه در مجلس، از کل محصول سیب تولیدی مگر چند دانه سیب دست‌چین و درجه یک است که بتوان آن را صادر کرد؟ 
 
حضرت‌پور همچنین در مورد اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی کشمکش هم از دولت انتقاد کرد و گفت: کشاورزان تمام محصول خودر ا تبدیل به سبزه یا کشمکش کرده‌اند و انبارها مملو از این محصول است، غافل از اینکه هنوز قیمت خرید تضمینی کشمکش معلوم نشده و کشاورزان نگران وضعیت خود هستند. 
 
به گزارش فارس، روز گذشته حضرت‌پور در صحن علنی مجلس در مورد صادرات سیب و قیمت خرید تضمینی کشمکش به وزیر جهاد کشاورزی تذکر داد. 
 
علی‌رغم تولید زیاد و خوب سیب در استان آذربایجان غربی، همواره فروش و صادرات این محصول دغدغه کشاورزان بوده و هر ساله با ضایعات زیادی همراه است و در کنار آن قیمت تمام‌شده این محصول در بازار صادراتی اطراف نسبت به سایر کشورها بالاتر است که به گفته صادرکنندگان، هزینه حمل و نقل صادراتی عامل این موضوع است. / فارس